Dietetyka

Cholestaza ciążowa- wsparcie dietetyczne

Cholestaza ciężarnych (ICP) jest schodzeniem związanym z dysfunkcją wątroby i jak sama nazwa wskazuje występuje u kobiet będących w ciąży. Ustępuje samoistnie po urodzeniu dziecka, jednak prawdopodobieństwo jej wystąpienia w kolejnych ciążach jest wysokie.

Objawy:

*świąd skóry bez wysypki- główny i często jedyny objaw cholestazy. Nasilający się najczęściej wieczorem lub nocą.

*łagodna żółtaczka- może (ale nie musi) pojawić się po miesiącu od wystąpienia świądu

*objawy ze strony układu pokarmowego- biegunka, wymioty, nudności

Nieprawidłowości w badaniach biochemicznych:

  • podwyższone stężenie całkowitych kwasów żółciowych (podstawowy marker). Stężenie powyżej 40 mikromoli/l świadczy o ciężkiej postaci choroby
  • podniesione wartości ALT i ASP
  • podniesione GGTP

Ryzyko dla płodu

Cholestaza stanowi zagrożenie dla płodu, kwasy żółciowe wywołują działanie obkurczające naczynia krwionośne, stąd może dojść do porodu przedwczesnego. Z innych powikłań należy wymienić niedotlenienie wewnątrzmaciczne płodu, zabarwienie smółką płynu owodniowego, zgon wewnątrzmaciczny.

Leczenie

W leczeniu ICP najczęściej stosuje się kwas urosdeoksycholowy.

Zalecenia dietetyczne

Dieta kobiety z ICP powinna być dietą lekkostrawną z ograniczeniem tłuszczu. Zapotrzebowanie kaloryczne powinno być wyliczone indywidualnie dla ciężarnej, następnie 20-25% całkowitej wartości energetycznej powinny stanowić tłuszcze. Przykładowo przy kaloryczności 2000 kcal ilość tłuszczu/dobę powinna mieścić się w graniach ok. 44-55 g. Aby ograniczyć ilość tłuszczów należy:

-unikać smażenia, duszenia i pieczenia z dodatkiem tłuszczu

-zmniejszyć podaż produktów pochodzenia zwierzęcego

-unikać tłustych gatunków mięs i przetworów mięsnych: kaczek, wieprzowiny, pasztetów, podrobów, parówek, kabanosów

-wybierać produkty mleczne z mniejszą zawartością tłuszczu (niekoniecznie 0% tłuszczu, zwłaszcza przy zbilansowanym jadłospisie)

-unikać sklepowych słodyczy, słonych przekąsek, dań gotowych, fast-foodów

Warto natomiast zadbać o dobre źródła tłuszczu (oczywiście przy ograniczeniu ilościowym):

-orzechy, nasiona i pestki (najlepiej w formie zmielonej)

-oleje roślinne: rzepakowy, oliwa z oliwek, lniany

-produkty mleczne o zmniejszonej zawartości tłuszczu

-tłuste ryby (2x porcja 150 g/tydzień)

W diecie zależy również zmniejszyć podaż błonnika na dobę do 20-25 g/dobę. Zmniejszeniu podaży błonnika z dietą służą następujące zabiegi:

-przecieranie/miksowanie produktów

-obieranie z skórki warzyw i owoców

-gotowanie warzyw

-stosowanie produktów zbożowych oczyszczonych np. białe pieczywo, ryż basmati/ jaśminowy, makarony z pszenicy durum

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s