Dietetyka

Rodzime Superfoods

Pod pojęciem superfoods kryją się produkty spożywcze, których spożywanie przynosi wyjątkowe korzyści zdrowotne dla organizmu. Poniekąd jest to termin marketingowy, mający przyciągnąć entuzjastów zdrowego żywienia. Rzeczywiście nie musimy wydawać pieniędzy na egzotyczne jagody goi, nasiona chia czy spirulinę, bo na rodzimym rynku mamy równie szeroki asortyment wartościowych produktów. Poniżej przykłady kilku polskich superfoods. Siemię lniane… Czytaj dalej Rodzime Superfoods

Dietetyka

Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży 2019

W styczniu tego roku zaprezentowano odświeżoną piramidę zdrowego żywienia i stylu życia dla dzieci i młodzieży. Jeśli chodzi o komponentę związana z poszczególnymi grupami produktów spożywczych w głównej części piramidy to tutaj nie znajdziemy zmian w stosunku do poprzedniczki z 2016 roku. Różnice są widoczne w bocznej części piramidy, ale o tym za chwilę. Poniżej… Czytaj dalej Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży 2019

Dania główne

Krem serowo-cebulowy

Znowu nie będzie to propozycja z cyklu light, ale syta i rozgrzewająca zupka. Jej największy atut to szybkość przygotowania-jeśli mamy przygotowany bulion robi się ją w 20 minut.   Składniki (4 porcje): 1 litr bulionu domowego 300 g serków topionych naturalnych 2 cebule 2 ząbki czosnku groszek ptysiowy/grzanki natka pietruszki olej roślinny Przygotowanie: Do podgrzanego… Czytaj dalej Krem serowo-cebulowy

Dania główne

Zapiekanka z gnocchi i warzywami

Na pewno nie jest to danie w wersji super- light, ale smakuje wyśmienicie. Jeśli macie pod ręką oscypka warto dodać do zapiekania dla podkręcania smaku. Składniki (4 porcje): opakowanie gnocchi 500 g 250 g pieczarek 1 cebula 1 opakowanie bukietu warzyw mrożonych (brokuł, kalafior, marchewka) ser mozzarella 200 g 200 g śmietany 18% oscypek (opcjonalnie)… Czytaj dalej Zapiekanka z gnocchi i warzywami

Desery

Budyń jaglany bezmleczny

Sezon na owoce w pełni więc powinien być to czas kiedy bardziej skłaniamy się ku zdrowszym alternatywom dla sklepowych słodyczy. Moja propozycja to pożywny budyń jaglany na napoju roślinnym z dodatkiem masła orzechowego oraz owoców sezonowych. Składniki (2 porcje): 400 ml napoju roślinnego 8 łyżek kaszy jaglanej 2 łyżeczki masła orzechowego 6 daktyli 200 g… Czytaj dalej Budyń jaglany bezmleczny

Dietetyka

Dieta przy zaburzeniach gospodarki lipidowej

W pierwszej  kolejności należą się Wam wyjaśnienia kiedy w ogóle możemy mówić o zaburzeniach gospodarki lipidowej. Najtańszym i najprostszym badaniem ,które pomoże stwierdzić czy stężenia poszczególnych frakcji lipidów są w normie jest lipidogram. Na wydruku z laboratorium otrzymamy informację o stężeniu cholesterolu całkowitego, LDL- cholesterolu, HDL- cholesterolu oraz trójglicerydów. O zaburzeniach gospodarki lipidowej możemy mówić… Czytaj dalej Dieta przy zaburzeniach gospodarki lipidowej

Dietetyka

Dieta na zwiększenie masy ciała

Może się wydawać że to rzadko spotykany widok u dietetyka- osoba która chce przytyć, a jednak Was zaskoczę. Wśród tej grupy pacjentów oczywiście zdarzają się mężczyźni, którzy chcą nabrać masy ciała, ale w przychodni, w której przyjmuję to młode dziewczyny stanowią zdecydowaną większość osób borykających się z niedowagą. Na wstępie zaznaczę, że plan żywieniowy to… Czytaj dalej Dieta na zwiększenie masy ciała