Dietetyka

Dieta bogatoresztkowa

Pod tą tajemniczą nazwą kryje się dieta wysokobłonnikowa, przeznaczona dla osób zmagających się z zaparciami, w tym także dla osób z zespołem jelita drażliwego- postacią zaparciową. Wyższa zawartość błonnika może mieć również korzystny wpływ w takich schorzeniach jak zaburzenia gospodarki lipidowej, węglowodanowej czy otyłości.

Dieta bogatoresztkowa jest modyfikacją diety podstawowej, gdzie zwiększeniu ulega ilość błonnika pokarmowego na dobę (powyżej 40 mg/dobę) oraz ilość płynów.

Warto zaznaczyć, że w większości przypadków problemy z prawidłowym rytmem wypróżnień mają podłoże żywieniowe- zazwyczaj dieta jest zbyt uboga w błonnik pokarmowy i mamy zbyt małą podaż płynów. Przy diecie ubogiej w błonnik jego dzienna podaż jest poniżej 20 g/dobę.

Czasami występowanie zaparć jest konsekwencją zaburzeń toczących się wewnątrz organizmu- są to między innymi:

  • niedoczynność tarczycy
  • problemy z wytwarzaniem żółci
  • nietolerancje pokarmowe
  • zaburzenia mikroflory jelitowej
  • niedobór serotoniny

Produkty wskazane przy diecie bogatoresztkowej

Przy diecie warto zwrócić uwagę na produkty zawierające zarówno błonnik rozpuszczalny jak i nierozpuszczalny.

Źródłem błonnika rozpuszczalnego w diecie będą:

-owies

-jęczmień

-owoce (jabłka, cytrusy)

-warzywa (pietruszka, marchew, dynia)

-nasiona roślin strączkowych (jeśli zaparciom nie towarzyszą wzdęcia i bóle brzucha)

-siemię lniane

-ziarna babki plesznik

Źródłem błonnika nierozpuszczalnego w diecie będą:

-produkty zbożowe z pełnego przemiału

-skórki owoców i warzyw

-nasiona

Oprócz tego w diecie bogatoresztkowej warto, aby znalazły się takie produkty jak:

  • produkty fermentowane: jogurt, kefir, kwaśne mleko, kiszonki
  • miód
  • śliwki suszone, kompot z suszonych śliwek, pozostałe owoce suszone
  • buraki oraz zakwas buraczany
  • tłuszcze takie jak masło, oleje roślinne
  • siemię lniane
  • nasiona chia
  • zupy warzywne
  • DUŻA PODAŻ PŁYNÓW ok 2 litry na dobę

Ograniczyć z kolei warto produkty o działaniu zapierającym:

  • białe pieczywo i produkty na bazie oczyszczonej mąki
  • biały ryż
  • mąka ziemniaczana
  • banany
  • kakao i czekolada
  • czarne jagody

Zaparcia w ciąży

Zaparcia w trakcie ciąży występują u 10-35 % kobiet. Najprawdopodobniej są spowodowane wysokim stężeniem progesteronu, jak również ze zwolnionym przesuwaniem się mas kałowych w jelicie grubym i nasilonym wchłanianiem zwrotnym wody. Również przyjmowanie leków takich jak preparaty żelaza czy magnezu mogą wywoływać lub nasilać dolegliwości. Jeśli chodzi o stosowanie środków przeczyszczających w trakcie ciąży niewiele z nich było ocenionych pod kątem bezpieczeństwa stosowania u ciężarnych. Z preparatów polecanych w trakcie ciąży można rozważyć suplementy błonnika i senesu, natomiast wszelkie zioła i preparaty farmakologiczne ewentualnie pod kontrolą lekarza.

Źródła:

H. Ciborowska i A. Rudnicka „Dietetyka zdrowego i chorego człowieka”

D. Szostak-Węgielek ” Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s