Dietetyka

Rola żywienia w depresji

Dopiero kiedy rozkręciłam własną praktykę tak naprawdę zdałam sobie sprawę ile osób zmaga się z tą ciężką chorobą. Pacjenci, którzy trafiają do mnie otwarcie mówią o przyjmowaniu leków antydepresyjnych i korzystaniu z terapii. Cieszy fakt, że samo schorzenie przestało być tematem taboo, a osoby potrzebujące pomocy korzystają z konsultacji u specjalisty. Z drugiej zaś strony przytłaczająca jest skala zjawiska. Oczywiście rozpatrywanie samej diety jako remedium na pokonanie choroby byłoby zbyt dużym uproszczeniem. Jednak prawidłowy sposób żywienia może poprawić stan osoby zmagającej się z depresją. Jakie czynniki żywieniowe mogą wpływać na stan chorego?

Witaminy z grupy B- kwas foliowy oraz witamina B12. U chorych zaobserwowano duże niedobory zarówno kwasu foliowego jak i witaminy B12. W przypadku kwasu foliowego obniżone stężenie wpływa na skuteczność farmakoterapii, obniża syntezę neurotransmiterów, czy zwiększa stężenie homocysteiny. Duże ilości kwasu foliowego znajdziemy w zielonych warzywach (szczególnie liściastych), warzywach krzyżowych, cytrusach, wątrobie, jajach, strączkach. Z kolei wprowadzenie odpowiednich dawek witaminy B12 może zwiększać wrażliwość na działanie antydepresantów. Źródłem witaminy B12 są produkty odzwierzęce– mięso, przetwory mięsne, wątroba, nabiał, jaja.

Witamina D– witamina o wielokierunkowym działaniu na ludzki organizm, tak więc i w tym przypadku należy zadbać o jej odpowiednią podaż, gdyż niedobór może wpływać na rozwój depresji. Ponieważ ciężko dostarczyć odpowiednie ilości witaminy D z dietą konieczna jest suplementacja.

Kwasy omega-3– korzyści z przyjmowania odpowiedniej ilości kwasów omega-3 z dietą jest bardzo dużo. Kwasy z tej grupy odgrywają bardzo dużą rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego. U kobiet ciężarnych suplementacja kwasami omega-3 zmniejsza ryzyko rozwoju depresji poporodowej. Ogólnie w przypadku chorych na depresję ta grupa związków wpływa na zmniejszenie objawów choroby. Kwasy omega-3 znajdziemy w tłustych rybach, siemieniu lnianym, nasionach chia.

Tryptofan-ten aminokwas potrzebny jest do syntezy serotoniny (jednego z neurotransmiterów), którego obniżone stężenie może skutkować występowaniem depresji. Tryptofan znajdziemy w produktach nabiałowych, orzechach, jajach, bananach.

Cynk-istnieje korelacja pomiędzy niskim stężeniem cynku a występowaniem zaburzeń depresyjnych. Stosowanie cynku razem z antydepresantami przyspiesza redukcję objawów choroby. Ten mikropierwiastek znajdziemy w produktach mięsnych, owocach morza, ryby, wątróbka, kasza gryczana.

Bariera jelitowa i mikrobiota jelitowa– temat mikrobioty jelitowej to materiał na kolejny wpis. W tym miejscu tylko nadmienię że istnieje tzw. zapalna hipoteza depresji, mówiąca o tym, że przerwanie ciągłości bariery jelitowej powoduje wydzielanie szeregu cytokin prozapalnych, przyczyniających się do rozwoju depresji. Z kolei mikroorganizmy bytujące w naszych jelitach zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego, w tym również wydzielanie cytokin.

Dieta to jeden z elementów, który może wspomóc leczenie farmakologiczne. Oprócz diety warto zadbać o odpowiednią ilość aktywności fizycznej, przebywanie na łonie natury, odpowiednie relacje międzyludzkie.

Źródła:

  1. P. Majkutewicz i wsp. „Leczenie żywieniowe depresji”
  2. P.Liśkiewicz i wsp. ” Flora jelitowa a patomechanizm powstawania zaburzeń afektywnych i lękowych — aktualny stan wiedzy i dalsze perspektywy”
  3. L.Rudzki i wsp. „Od jelit do depresji – rola zaburzeń ciągłości bariery jelitowej i następcza aktywacja układu immunologicznego w zapalnej hipotezie depresji”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s