Dietetyka

Alternatywa dla cukru, czyli o słodkich zamiennikach

lump-sugar-548647_1920Co niektórzy  by rzekli, że w naszym jadłospisie nie powinno być miejsca nawet na zamienniki cukru. Natomiast jako że należę do osób, które lubią rozpieszczać swoje kubki smakowe smakiem słodkim skłaniam się do wersji, że można wybrać mniejsze zło. Oto moja lista produktów, które mogą zastąpić cukier stołowy :

1. Miód– kto z nas nie sięga po ciepłą herbatę z miodem gdy dopadnie przeziębienie? Ten drogocenny dar od pszczół zawiera w swoim składzie naturalne antybiotyki, enzymy oraz antyoksydanty. Właściwości miodu zależą od rodzaju surowca roślinnego, z którego pochodzi. Ważna rzecz aby miodu nie rozpuszczać we wrzątku gdyż traci swoje właściwości

2. Daktyle– suszone daktyle jedzone solo mają co prawda wysoki indeks glikemiczny, ale z drugiej strony owoce świetnie nadają do fit wypieków, gdzie nie używa się w ogóle cukru. Możemy także nimi dosłodzić jogurt czy poranną owsiankę

3. Dojrzałe banany– a właściwie przejrzałe banany dzięki naturalnej słodyczy nie ma potrzeby używania do dań cukru. Jeśli na bananach pojawią się brązowe kropki możemy je spokojnie wykorzystać do przygotowania placuszków lub upieczenia bananowca

4. Ksylitol– obecnie dość popularny. Z korzystnych aspektów: ma niski indeks glikemiczny i niższą kaloryczność w stosunku do sacharozy. Zapobiega rozwojowi próchnicy, ma działanie bakteriobójcze. Działa również jak prebiotyk. Z powodzeniem może być wykorzystywany jak słodzik do napojów, ale również jako zamiennik cukru w domowych wypiekach

5. Erytrytol– obok ksylitolu drugi przedstawiciel naturalnych słodzików z grupy alkoholi wielowodorotlenowych. Mniej popularny niż ksylitol, ale o podobnych właściwościach i zastosowaniu

6. Stewia– jest dużo słodsza od cukru. Metabolizm glikozydów stewiowych przebiega bez udziału insuliny stąd też nie dochodzi do skoków glukozy ani insuliny we krwi. Mniejsza kaloryczność sprawia że stewia może być stosowana u osób na diecie redukcyjnej. Stewia posiada również właściwości obniżające ciśnienie krwi, immunomodulacyjne, przeciwnowotworowe i przeciwzapalne. Może być wykorzystywana do słodzenia napojów jak i również do przygotowywania potraw, które muszą być poddane obróbce termicznej.

Na koniec kilka zdań o syropie z agawy– swojego czasu również cieszył się popularnością, jednak jest małe ale.. Obecny produkt ma niewiele wspólnego z pierwowzorem, jeśli popatrzymy na skład chemiczny syropu to zdecydowanie króluje tam fruktoza, której zawartość może sięgać nawet powyżej 90% (syrop glukozowo- fruktozowy, uznawany za składnik przyczyniający się do rozwoju nadwagi i otyłości ma jej mniej). Jako że jedynym miejscem w naszym organizmie, które jest w stanie zmetabolizować fruktozę jest wątroba, jest to dość duże obciążenie dla tego organu. Co więcej fruktoza jest przekształcana w związki, które mogą przyczynić do wystąpienia zespołu metabolicznego.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s