Dietetyka

Dieta a endometrioza- na co zwrócić uwagę?

endomatrioza

Endometrioza jest schorzeniem, w którym endometrium czyli błona śluzowa macicy umiejscawia się w innych lokalizacjach niż jama macicy np. w obrębie narządów jamy brzusznej. Skutkiem przemieszczenia się endometrium do innych narządów może być występowanie szerokiego wachlarza objawów, wśród których wymienić możemy:

  • bolesne miesiączki
  • zaburzenia miesiączkowania
  • problemy z zajściem w ciążę
  • ból podczas współżycia płciowego
  • ból brzucha
  • objawy ze strony jelit
  • krwawienia między miesiączkami

Nie będę skupiała się na kwestiach medycznych związanych z rozpoznaniem, diagnostyką i leczeniem ponieważ to nie moja działka, zajmę się stricte czynnikami dietetycznymi. W bazach danych z artykułami naukowymi można znaleźć publikacje dotyczące wpływu diety na endometriozę. Dieta którą warto rozważyć jeśli zmagamy się z endometriozą to przede wszystkim dieta przeciwzapalna. W przypadku endometriozy istotne wydają się następujące kwestie:

Unikanie lub rezygnacja z czerwonego mięsa

Wyniki badania Yamamoto i wsp., wykazały że konsumpcja czerwonego mięsa zwiększa ryzyko rozwoju endometriozy. Najlepiej byłoby ograniczyć ilość mięsa do 1 porcji na tydzień lub całkowicie z niego zrezygnować. W zamian, jako alternatywa dla mięsa czerwonego w diecie powinny znaleźć się drób, ryby, suche nasiona roślin strączkowych oraz jaja (obecność tych produktów w diecie zależy od indywidualnej tolerancji).

Obecność kwasów omega-3 w diecie

Ta rodzina kwasów tłuszczowych wykazuje działanie przeciwzapalne, a znajdziemy je w takich produktach jak tłuste ryby morskie, orzechy włoskie, siemię lniane oraz olej lniany, nasiona chia.

Odpowiednia podaż witaminy D

W zasadzie to suplementacja tą witaminą, gdyż z produktami spożywczymi nie jesteśmy w stanie dostarczyć wystarczających ilości witaminy D, która pełni w organizmie szereg istotnych funkcji, w tym wpływa na zmniejszenie aktywności czynników prozapalnych.

Antyoksydanty w diecie

Są to związki posiadające zdolność zmiatania wolnych rodników, które z kolei mogą inicjować procesy zapalne. Źródłem antyoksydantów w diecie są przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego. Wśród związków o udokumentowanym, pozytywnym wpływie na łagodzenie przebiegu endometriozy warto wyróżnić izoflawony, resweratrol, galusan epigallokatechiny, witaminę E czy glutation.

Unikanie wysokoprzetworzonej żywności

Na cenzurowanym powinny znaleźć się takie produkty jak słodycze, dania typu fast-food, gotowe posiłki, które są źródłem tłuszczy trans. Warto ograniczyć spożywanie cukru, gdyż jego duże ilości mogą przyczyniać się do występowania zaburzeń hormonalnych.

Produkty zmniejszające stężenie estrogenów w diecie

Tutaj ukłon w stronę kapusty, brukselki, jarmużu, kalafiorów, brokułów oraz roślin strączkowych.

Co z glutenem?

Jeśli chodzi o gluten w badaniu Marziali M i wsp., wykazano że stosowanie diety bezglutenowej wpłynęło pozytywnie jeśli chodzi o minimalizację dolegliwości bólowych u pacjentek z endometriozą.

Poniżej tabela podsumowująca działanie najważniejszych czynników dietetycznych-źródło: „Diet and endometriosis-revisiting the linkages to inflammation”- SJ U Saguyod i wsp.

Czynniki dietetyczne Źródła pokarmowe Efekt biologiczny
Izofawony* Warzywa, owoce, jadalne części roślin ↓dolegliwości

↓proliferacji komórek

↓tworzenia nowych naczyń

↓zdolności inwazji narządów przez komórki endometrium

↓objętości patologicznych zmian

 

Resveratrol* Winogrona, pistacje, orzeszki ziemne ↓dolegliwości

↓wielkości i liczebności patologicznych zmian

Gallusan epigallokatechiny** Zielona herbata ↓ilości patologicznych zmian
Witamina D* Tłuste ryby, produkty mleczne ↓dolegliwości

↓wielkości i masy zmian patologicznych

Kwasy omega-3** Tłuste ryby, nasiona i oleje roślinne, orzechy włoskie ↓wielkości zmian patologicznych

↓parametrów związanych z angiogenezą

*Badania przeprowadzone u kobiet zmagających się z endometriozą jak i na modelu zwierzęcym

**Badania na modelu zwierzęcym

Źródła:

  1. SJ U Saguyod i wsp. „Diet and endometriosis-revisiting the linkages to inflammation”
  2. R C.M. Simmen i AS. Kelly” Seeing red: diet and endometriosis risk”
  3. Yamamoto A, Harris HR, Vitonis AF, et al. A prospective cohort study of meat and fish consumption and endometriosis risk
  4. Marziali M i wsp. „Gluten-free diet: a new strategy for management of painful endometriosis related symptoms?”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s