Dietetyka

Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży 2019

W styczniu tego roku zaprezentowano odświeżoną piramidę zdrowego żywienia i stylu życia dla dzieci i młodzieży. Jeśli chodzi o komponentę związana z poszczególnymi grupami produktów spożywczych w głównej części piramidy to tutaj nie znajdziemy zmian w stosunku do poprzedniczki z 2016 roku. Różnice są widoczne w bocznej części piramidy, ale o tym za chwilę. Poniżej nowa piramida wraz z 10-cioma przykazaniami żywienia.

Piramida dzieci i młodzieży

Źródło: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

10 głównych zasad:

  1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Pij co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
  9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

Bardziej szczegółowy komentarz znajdziecie na portalu Juniorowo.pl, gdzie miałam okazję omówić zmiany w zaktualizowanej piramidzie oraz wypowiedzieć się w kwestii plagi nadwagi i otyłości u dzieci. Zapraszam do lektury:

Piramida żywieniowa dla dzieci i młodzieży 2019 – nowe zasady zdrowego odżywiania i stylu życia

Wracając do zmian- nie sposób nie zauważyć, że w bocznej części piramidy przybyły nowe elementy, które są istotne jeśli chodzi o utrzymanie dobrego stanu zdrowia:

  • szczoteczka i pasta do zębów-dbanie o higienę jamy ustnej po posiłkach
  • urządzenia elektroniczne- ograniczenie do 2 godzin dziennie korzystania z takich urządzeń jak komputer, telewizja czy smartfon
  • sen– należy zadbać o odpowiednią ilość i jakość snu na dobę
  • kontrola wzrostu i masy ciała-należy pamiętać o systematycznych pomiarach obu parametrów i odniesieniu ich do krajowych norm.

 

 

 

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s