Dietetyka

Czynniki dietetyczne mające wpływ na płodność

W obecnych czasach coraz więcej par boryka się z problemem związanym z poczęciem dziecka. Jest to problem wieloaspektowy, prawidłowa dieta odgrywa ważną rolę jeśli chodzi o planowanie potomstwa, a następnie przebieg ciąży, ale jest cały szereg innych czynników mających istotne znaczenie w tym temacie. Oddzielnie omówię czynniki dietetyczne dla kobiet i dla mężczyzn.

kiełki

KOBIETY:

  1. Prawidłowa masa ciała– kobiety z nadwagą i otyłością mają 3-krotnie większe ryzyko zaburzeń płodności niż kobiety z prawidłowym BMI. Tkanka tłuszczowa to nie tylko nadmierny balast ale przede wszystkim aktywna tkanka, która wydziela różne związki m.in. o charakterze hormonalnym. Otyłość=oporność na insulinę+ wysoki poziom leptyny, która hamuje syntezę hormonów steroidowych
  2. Prawidłowa gospodarka węglowodanowa-> ma duże znaczenie w zaburzeniach owulacji oraz w zespole policystycznych jajników. Wysoki poziom insuliny nie wpływa pozytywnie na czynność jajników przyczyniając się do zbyt wysokiego poziomu androgenów czyli m.in. testosteronu. Wysoka podaż węglowodanów w diecie jest niewskazana zwłaszcza tych o wysokim indeksie glikemicznym.
  3. Stosunek kwasów omega3/6.  W obiegowej opinii kwasy omega są uznawane za te dobre, jednak tutaj warto rozdzielić na frakcję kwasów omega 3 i omega 6. Te drugie w zbyt wysokich ilościach działają prozapalnie, najczęściej jest właśnie tak że przeważają kwasy omega 6. Kwasy omega 3 z kolei działają przeciwzapalnie. Suplementacja omega3 obniża także poziom testosteronu.
  4. Białko roślinne vs. zwierzęce– korzystniejsze białko roślinne jeśli chodzi o ryzyko niepłodności (o około 40 % zmniejsza ryzyko niepłodności wynikające z zaburzeń owulacji). Białko zwierzęce- większe ryzyko zachorowania na endometriozę
  5. Witamina D3– jako społeczeństwo borykamy się z powszechnym niedoborem tej witaminy. Witamina D bierze udział w syntezie hormonów płciowych oraz w stymulacji genów odpowiedzialnych za rozwój endometrium macicy.
  6. Produkty mleczne o wyższej zawartości tłuszczu vs. odtłuszczone- korzystne działanie na płodność w przypadku spożywania pełnotłustych produktów mlecznych- prawdopodobnie związane z hormonami płciowymi
  7. Nadwrażliwości pokarmowe– przyczyniają się do rozwoju ogólnoustrojowego stanu zapalnego i produkcji cytokin prozapalnych. Do rozpatrzenia diagnostyka w kierunku specyficznych pokarmowe IgG jeśli wystąpią eliminacja drażniących produktów pokarmowych
  8. Dieta śródziemnomorska– mniejsze ryzyko problemów z zajściem w ciążę u kobiet stosujących ten model żywienia
  9. Kwas foliowy– u kobiet zażywających kwas foliowy mniejsze ryzyko bezowulacyjnych cykli menstruacyjnych

MĘŻCZYŹNI:

  1. Neutralizacja wolnych rodników– wysoka podaż antyoksydantów w diecie- owoce i warzywa= lepsze parametry nasienia
  2. Korzystny wpływ cynku, selenu, kwasu foliowego i karnityny
  3. Kwasy omega 3– większe stężenie, morfologia i ruchliwość plemników. Niekorzystny wpływ dużego spożycia tłuszczu, zwłaszcza nasyconych KT.
  4. Negatywnie wpływają również: otyłość, spożycie alkoholu i papierosy

Kilka zdań kwestią podsumowania…

Z punktu widzenia dietetycznego ważne kwestie dotyczące płodności to utrzymanie odpowiedniej masy ciała, unikanie używek takich jak papierosy czy alkohol, odpowiednia podaż makro- i mikroskładników w diecie. Z punktu widzenia klinicznego istotne jest wykluczenie schorzeń takich jak zespół policystycznych jajników, celiakia, insulinooporność czy nietolerancje pokarmowe. Do tego wszystkiego zalecałabym jeszcze zadbanie o odpowiednią ilość wypoczynku, aktywności fizycznej (zwłaszcza na świeżym powietrzu) i odpowiednie techniki radzenia sobie ze stresem, który towarzyszy nam w codziennym życiu i którego nie da się uniknąć.

Źródła:

  1. Materiały konferencyjne „Żywienie dziecka wczoraj i dzisiaj” Kraków 2017
  2. „Zdrowa dieta sprzymierzeńcem płodności”- J. Jessa Food Forum
  3. „Płodność, żywienie i stan zapalny- co je łączy?” M. Grabowska Food Forum

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s