Dietetyka

Nietolerancja histaminy

Problem nietolerancji histaminy jest jeszcze mało nagłośniony, a niespecyficzne objawy występujące przy tym typie nietolerancji nie ułatwiają szybkiej identyfikacji źródła problemu. Cały mój artykuł znajdziecie tutaj:

https://dietetycy.org.pl/nietolerancja-histaminy/

Histamina

Histamina jest aminą biorącą udział w wielu procesach zachodzących w organizmie, ale zapewne większość z nas kojarzy ją jako mediator stanu zapalnego czy alergii. Nietolerancja histaminy podobnie jak laktozy zaliczana jest do nietolerancji enzymatycznych, nie bierze w nich udziału układ immunologiczny. Najczęściej przyczyną jest niedobór enzymu- oksydazy diaminowej (DAO), który rozkłada histaminę w jelitach. Zaburzona również może być proporcja pomiędzy podażą histaminy a jej rozkładem w organizmie.

Objawy nietolerancji

Mogą być tak naprawdę mało specyficzne oraz wieloukładowe, wśród nich uwagę mogą zwrócić:

  • Bóle głowy, migreny
  • Wodnisty katar, mrowienie na języku (zwłaszcza po spożyciu banana, awokado czy bakłażana)
  • Bóle brzucha, wzdęcia biegunki
  • Świąd, pokrzywka, wysypka
  • Duszność problemy z oddychaniem
  • Zaburzenia miesiączkowania

Diagnostyka

Pierwszym krokiem jest wywiad lekarski/żywieniowy pod kątem objawów, które mogą sugerować nietolerancję histaminy. Warto wykluczyć alergię IgE zależną za pomocą testów alergicznych, w której to histamina jest mediatorem. Testem służącym do diagnostyki nietolerancji histaminy jest badanie poziomu DAO w surowicy krwi. Materiałem do badania jest krew żylna.

Dieta przy nietolerancji histaminy

Oprócz samych produktów spożywczych warto zwrócić uwagę na świeżość żywności, gdyż szczególnie w mięsie i rybach zawartość anim biogennych wzrasta im dłużej mięso jest przechowywane. Możemy wyróżnić trzy klasy produktów spożywczych:

a)Produkty bogate w histaminę:

  • fermentowane produkty: alkohole (wino,szampan), kiszonki, sos sojowy, kefir, jogurt
  • drożdże
  • ryby i owoce morza
  • wędliny i sery dojrzewające
  • warzywa: szpinak, awokado, pomidory, bakłażan

b)Stymulujące wydzielanie histaminy:

  • czekolada
  • pieczarki
  • owoce: kiwi, banan, truskawki
  • mleko krowie

c)Blokujące enzym DAO:

  • alkohol
  • herbaty: czarna, zielona, mate
  • niektóre leki
  • energy drinki

Co w takim razie można jeść?:

  • świeże mięso poddane gotowaniu, duszeniu
  • świeże ryby
  • jaja
  • zboża bezglutenowe
  • świeże owoce: mango, gruszki, arbuzy, jabłka, kiwi, melony, winogrona
  • świeże warzywa- za wyjątkiem pomidorów, szpinaku, awokado, bakłażana
  • zamienniki mleka krowiego- mleka roślinne
  • oleje: oliwa z oliwek, olej kokosowy
  • zioła
  • herbaty ziołowe

Tak jak w przypadku nietolerancji laktozy można w aptece zakupić enzym DAO w kapsułkach i cieszyć się smakiem ulubionych produktów.

Źródła:

  1. E. Kolarzyk i wsp. „ Antyodżywcze i antyzdrowotne aspekty żywienia człowieka”
  2. K. Buczyłko „Nie tylko alergeny: nietolerancja histaminy”
  3. Strona: https://www.mindbodygreen.com/0-11175/everything-you-need-to-know-about-histamine-intolerance.html
  4. Materiały edukacyjne firmy Sciotec

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s