Dietetyka

Dieta śródziemnomorska

Dieta o której słyszało na pewno wielu z Was. Jak dla mnie to bardzo przystępny model żywienia-są makarony i winko codziennie jak tu się nie cieszyć:). Do tego jeszcze jaka korzystna dla zdrowia i to nie tylko ze względu na zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Zasady diety

Chyba najlepiej zobrazuje je specjalna piramida dla diety śródziemnomorskiej:

piramida dś

 

  • podstawą jeśli chodzi o spożywane produkty stanowią te pochodzenia roślinnego: warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, strączki, orzechy
  • tłuszcze zwierzęce zastępowane są oliwą z oliwek oraz orzechami
  • bogactwo używanych ziół i przypraw mających zastępować sól
  • ograniczenie czerwonego mięsa na rzecz ryb i drobiu
  • ograniczenie spożycia słodyczy
  • posiłki powinny być spożywane w gronie najbliższych i powinniśmy się nimi cieszyć
  • bardzo ważna jest aktywność fizyczna
  • lampka wina w umiarkowanych ilościach, zawarty w winie resveratrol ma działanie ochronne jeśli chodzi o zapobieganie chorobom sercowo-naczyniowych i nie tylko. Więcej o resveratrolu w poście:

https://nuterba.wordpress.com/2015/06/22/resveratrol

Komentarz:

  • Dieta jest rekomendowana jeśli chodzi o zapobieganie chorobom sercowo-naczyniowym, jednakże odnotowano także rolę ochronną w zapobieganiu nowotworom, chorobom neurodegeneracyjnym: Parkinsona i Alzheimera
  • Główną rolę odgrywają tutaj duże ilości owoców i warzyw, będących naturalnymi źródłami witamin, makro- i mikroelementów, błonnika , no i przede wszystkim antyoksydantów
  • Wysoka zawartość błonnika usprawnia pracę jelit, zapobiegając przy tym zaparciom i zmniejszając ryzyko raka jelita grubego
  • W diecie stawiamy na tzw.” korzystne tłuszcze” pochodzące z oliwy z oliwek (najlepiej extra virgin, dodawanej „na zimno” do potraw ze względu na wyższą zawartość polifenoli), orzechów.oraz tłuszcz rybi
  • Unikamy przetworzonych produktów zawierających tłuszcze trans i cukier rafinowany
  • Nie jest to dieta wymagająca liczenia kcal i nie ma tu restrykcji kalorycznych

Jednakże z drugiej strony należy wspomnieć o tym, że:

-pomimo że dieta powinna opierać się o produkty z pełnego przemiału to jednak mimo wszystko wysoka zawartość węglowodanów w diecie mobilizuje trzustkę do regularnego wyrzutu insuliny, co może przyczyniać się do insulinooporności

-będzie szkodliwa dla osób z celiakią lub alergią na gluten

-osoby których dieta była uboga w błonnik powinny stopniowo zwiększać ilość warzyw i owoców gdyż nagłe wprowadzenie dużych ilości błonnika może powodować biegunki. Należy pamiętać o wypijaniu ok. 1,5 litra płynów aby błonnik nie zalegał w jelitach. Osoby z chorobami układu pokarmowego powinny uważać zwłaszcza na surowe owoce i warzywa, a także orzechy

-spożywanie wina do posiłku powinny zaniechać osoby z dną moczanową lub z chorobami wątroby

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s