Dietetyka

Dlaczego waga wraca?-o przyczynach efektu jo-jo

Dwa dni temu przeglądając „internety” natrafiłam na reportaż z pewną młodą i znaną osobą, która swojego czasu mogła się pochwalić wygraną walką z otyłością. Trzeba przyznać, że w przypadku tej dziewczyny ubytek kilogramów robił rzeczywiście wrażenie i po cichu sama jej kibicowałam. Jednak patrząc na ostatni wywiad przecierałam oczy ze zdumienia czy oby to nagranie nie miało miejsca jeszcze przed kuracją odchudzającą. Niestety tak nie było- bidulę dopadł efekt jojo i w dalszym ciągu będzie musiała walczyć najpierw o utratę kilogramów, a potem o utrzymanie wagi.

Tak naprawdę o tym czy nasze działania podjęte w celu redukcji masy ciała się sprawdziły jesteśmy w stanie najlepiej ocenić po kilku-kilkunasu miesiącach od zakończenia ingerencji żywieniowej.  O efekcie jojo możemy mówić jeżeli następujące po sobie wahania masy ciała przekraczają powyżej 5% (liczymy 5% od osiągniętej wagi). Oczywiście przy ocenie warto uwzględnić analizę masy ciała, gdyż przyrost wagi może być też skutkiem przyrostu masy mięśniowej w przypadku regularnej aktywności fizycznej.

Do najczęstszych przyczyn efektu jojo należy zaliczyć:

  1. Gwałtowną utratę zbyt dużej ilości kilogramów– niestety dużą zasługę na tym polu mają głodówki, diety źle zbilansowane tzn. zbyt niskokaloryczne lub zawierające złe proporcje produktów spożywczych. Nie bez znaczenia jest też fakt, ile kilogramów mamy do zrzucenia-w przypadku znacznej otyłości jest większe prawdopodobieństwo, że dopadnie nas efekt jojo niż w przypadku niewielkiej nadwagi.
  2. Nieodpowiednie diety- oprócz tego, że mogą powodować gwałtowną utratę kilogramów co potęguje efekt jojo, często w negatywny sposób wpływają na nasze zdrowie. Utrata wagi w takich kuracjach często może być skutkiem zwykłego odwodnienia (jak w diecie norweskiej czy sztokholmskiej), a kiedy bilans wodny wraca do równowagi szybko powraca stara masa ciała. Dlatego sceptycznie należy podchodzić to wszelkiego rodzaju diet, które zapewniają dużą utratę kilogramów w krótkim czasie. Lepiej zdecydować się na taki sposób żywienia, który tracimy mniej kilogramów w dłuższym czasie. Dobrze by też było gdyby stosowana dieta miała odpowiednio zbilansowane makroskładniki i zawierała wszystkie produkty spożywcze
  3. Powrót do starych nawyków- jak dla mnie najważniejsze przy odchudzaniu to zmiana nawyków żywieniowych, jak i wprowadzenie aktywności fizycznej adekwatnej dla danej osoby. Poprzez zmianę nawyków mam na myśli m.in. ograniczenie/rezygnację z produktów mocno przetworzonych na rzecz samodzielnego przygotowywania posiłków z produktów podstawowych czy wprowadzenie produktów będących dobrym źródłem błonnika pokarmowego. W zależności od indywidualnych predyspozycji nie zawsze trzeba też podejmować bardzo radykalne kroki w celu utraty wagi- czasami wystarczy edukacja aby uzyskać zamierzony efekt. Należy być także świadomym, już od najmłodszych lat determinuje się  liczba komórek tłuszczowych. Odchudzanie nie wpływa na zmniejszenie ilości adipocytów, a jedynie zmniejszenie ich rozmiarów! Może to także tłumaczyć szybki powrót do wagi po wróceniu do złych nawyków i zrezygnowaniu z aktywności fizycznej.

Więc jeśli efekt jojo to tylko w tym kierunku:

motywator_5296b759188255.72191396-600x288

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s