Dietetyka

Dieta norweska

Siostra diety kopenhaskiej, na którą także trzeba uważać, bo nie dla wszystkich jest wskazana i może poczynić spustoszenie w organizmie. Legenda głosi, że opracowali ją dietetycy/lekarze z Oslo, ale chyba sama kwestia walorów zdrowotnych diety została odsunięta gdzieś na bok, a na pierwszym planie mamy utratę jak największej ilości kilogramów w krótkim czasie. Co prawda dieta opiera się na produktach, które przyspieszają metabolizm takich kawa, jajka i grejpfruty, ale żeby bazować na nich przez 14 dni to trochę hardcorowe. Teraz o samych założeniach i zasadach diety.

60eb15630008e8ab4fa0f51d

Założenia i zasady diety

  • „Kuracja” trwa 14 dni, należy przestrzegać ściśle określonego menu, rozpisanego na 7 dni, który powtarza się w drugim tygodniu. Według autorów nie powinno się dopuszczać żadnych odstępstw od założonych produktów, gdyż tylko ścisłe przestrzeganie diety pozwoli zgubić niechciane kilogramy i zapobiegnie efektowi jojo
  • Dieta jest zarówno niskokaloryczna jak i niskowęglowodanowa. Przeanalizujmy dla przykładu kaloryczność w pierwszym dniu: jajko gotowane- 1 szt. 78 kcal, my jemy 9 szt./dobę co daje nam 702 kcal, kawa/herbata ok. 2 kcal-> 4 kcal/dobę, grejpfruit czerwony- 1 szt.-> 109 kcal+ kromka chleba razowego-> 75 kcal+ surówka z marchwi 150 g-> 40 kcal, sumarycznie daje nam to 930 kcal (przykładowo dobowe zapotrzebowanie kaloryczne dla kobiety wynosi ok. 2200 kcal, więc przy takim deficycie kalorycznym waga spada)
  • W ciągu dnia powinno spożywać się 3 posiłki: śniadanie, II śniadanie, obiad
  • Należy pamiętać o spożywaniu odpowiedniej ilości płynów- 2-3 litry na dobę, dozwolone są czysta woda, herbatki ziołowe, słaba kawa
  • Postawę żywienia stanowią jaja, kawa/herbata oraz grejpfruty, w jadłospisie znajdziemy także surówki bez dodatku żadnego dressingu, z dozwolonych warzyw: marchwi, selera naciowego, pomidorów, ogórków pojawia się również szpinak, kapusta gotowana. Dozwolone są także mięsa, ale wyłącznie gotowane, pieczone lub grillowane: wołowina, pierś z kurczaka, ryba. W jadłospisie znajdzie się także miejsce dla jednej kromki chleba dziennie. Poniżej jadłospis 7-dniowy:

Dieta norweska jadłospis

Komentarz

Z plusów widzę tylko jeden z zastrzeżeniem że nie jest to pozytywne zjawisko- szybka utrata wagi, w krótkim czasie.

Z minusów:

  • dieta jest rygorystyczna i monotonna podziwiam więc osoby, którym udało się wytrwać do końca
  • utrata wagi wynika bardziej z odwodnienia- zarówno kawa i herbata mają takie działanie. Nie dochodzi zaś do utraty tkanki tłuszczowej
  • dieta nie uczy zdrowych nawyków żywieniowych; jadłospis jest mało urozmaicony, bazujemy na niewielkiej ilości produktów. Jedynie 3 posiłki w ciągu doby powodują, że występują zbyt duże odstępy czasowe między poszczególnymi posiłkami mogą rozregulować organizm oraz potęgować uczucie głodu.
  • deficyt kaloryczny, który wywołujemy może odnieść skutek przeciwny do tego jaki deklarują twórcy- organizm zamiast przyspieszyć metabolizm, spowoduje że przejdziemy w tryb oszczędny, prowadzący do akumulacji tkanki tłuszczowej po zaprzestaniu diety
  • dieta jest przeznaczona dla osób zdrowych- pomimo wielu zalet jajek, osoby które mają predyspozycje genetyczne do wzrostu poziomu cholesterolu po spożyciu produktów w niego bogatych nie powinny jej absolutnie stosować

Źródło:

  1. http://dieta-norweska.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s