Dietetyka

Przyprawy wspomagające utratę masy ciała

Niby używane w małych ilościach, a jakie skuteczne i pomocne- przyprawy, które mogą być przydatne przy odchudzaniu. W poście zamieściłam 7 najważniejszych, ale lista tak naprawdę jest dłuższa i z biegiem czasu na pewno będą pojawiać się doniesienia o nowych, pomocnych w odchudzaniu przyprawach.

Papryczka chilli  

burn-1713_640

Ta ostra sztuka potrafi dopiec, a to za sprawą kapsaicyny. Zarówno badania na zwierzętach jak i z udziałem ludzi wykazały podobne mechanizmy działania kapsaicyny, mianowicie związek ten wpływa na ekspresję genów związanych z termogenezą i spalaniem tłuszczów. Kapsaicyna działa na rdzeń nadnerczy zwiększając wydzielanie dwóch hormonów: adrenaliny i noradrenaliny co powoduje wzrost wytwarzania ciepła przez organizm. Z kolei działanie kataboliczne w stosunku do tkanki tłuszczowej  opiera się na aktywacji ekspresji genów odpowiedzialnych za utlenianie lipidów. Z drugiej strony na poziomie transkrypcji genów hamowana jest aktywność białek odpowiedzialnych za tworzenie tkanki tłuszczowej [1]. Podobne właściwości ma sproszkowana papryka chilli- pieprz kajeński.

Cynamon

cinnamon-stick-514243__180

Aromatyczny cynamon może być dobrym przykładem interakcji między składnikiem diety a genami. W badaniach z wykorzystaniem myszy z otyłością spowodowaną dietą wykazano, że ekstrakt cynamonu wpływa na poprawę profilu lipidowego, tolerancji glukozy oraz stabilizację poziomu glukozy. Wykazano, że mechanizm może opierać się na zwiększeniu ekspresji receptorów PPARγ i PPARα oraz receptorów im podległych. Receptory PPAR związane są w dużej części z tkanką tłuszczową i uczestniczą w procesie różnicowania się komórek tłuszczowych, w metabolizmie lipidów, homeostazie glukozy i insuliny [3].

Imbir

ginger-166838__180

Kolejna przyprawa z grupy termogeników. W badaniach wykazano także, że imbir może zmniejszać apetyt, co jest kolejnym z atrybutów jeżeli chodzi o utratę masy ciała. Osoby chorujące na cukrzycę typu 2 powinny stosować kłącze do przyprawiania potraw, gdyż jak się okazuje obniża poziom glukozy we krwi oraz zmniejsza insulinooporność [4].

Czosnek

Czosnek kojarzony jest głównie jak naturalny antybiotyk, ale jak się okazuje może mieć zastosowanie w odchudzaniu. W badaniach wykazano, że szczury będące na wysokotłuszczowej diecie, którym podawano czosnek mają mniej tkanki tłuszczowej w stosunku do szczurów na tej samej diecie, ale bez dodatku czosnku. Jak się okazało czosnek hamował geny odpowiedzialne za gromadzenie tkanki tłuszczowej. Wpływ czosnku na utratę masy ciała u ludzi potwierdziły także badania koreańskie, gdzie kobietom po menopauzie podawano dziennie 80 mg ekstraktu czosnku i rzeczywiście w tej grupie udało się zredukować masę ciała, zaś wyznacznikami były BMI oraz zawartość tkanki tłuszczowej [4].

Ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy cieszy się popularnością przy kuracjach odchudzających czy to w swojej naturalnej postaci lub w postaci suplementów. Kwas octowy zawarty w occie wpływa na geny odpowiedzialne za utlenianie tłuszczy, stąd ubytek tkanki tłuszczowej. Z innych właściwości należy wymienić zwiększenie uczucia sytości po posiłku co jest przydatne przy utrzymaniu prawidłowej masy ciała i uniknięciu „efektu jojo” oraz stymulację syntezy enzymów trawiennych i soku żołądkowego. Z kolei pektyny poprawiają pracę jelit. Walory octu jabłkowego nie kończą się tylko na sprawach związanych z odchudzaniem, ale także na na ogólnym, pozytywnym wpływie na organizm m.in. jeśli chodzi o gospodarkę glukozy i poziom lipidów we krwi, stany zapalne [5].

saffron-215932__180

Szafran

Co prawda to najdroższa przyprawa świata, ale znajdziemy w niej potencjał odchudzający. W badaniach eksperymentalnych
francukich naukowców stosowano suplement zawierający 176, 5 mg szafranu. W grupie, której podawano preparat zaobserwowano mniejszą tendencję do podjadania oraz większe uczucie sytości w stosunku do grupy placebo [2].

Pieprz

Ta popularna przyprawa także należy na naszych sprzymierzeńców w walce o zgrabną sylwetkę. Tu z kolei substancją aktywną jest piperyna. Pieprz z jednej strony działa jako stymulator spalania tłuszczu, z drugiej zapobiega wytwarzaniu tłuszczu zapasowego. Do tego ułatwia trawienie i ogranicza apetyt [2].

Źródła:

  1. T. Pieńko: ” Kapsaicyna- właściwości, zastosowania i perspektywy”
  2. Rozdział I książki „Najlepsze lekarstwo to my” F. Saldman
  3. E. Adamska i L. Ostrowska: „Nutrigenetyka i nutrigenomika a leczenie otyłości i chorób towarzyszących”
  4. Strona http://healthyeating.sfgate.com/benefits-garlic-ginger-losing-weight-11524.html
  5. http://www.ocetjablkowy.com.pl/wlasciwosci-octu-jablkowego.php

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s