Dietetyka

Dieta wysokobiałkowa Dukana

Dzisiaj na temat diety, która jakiś czas temu biła rekordy popularności- diety Dukana. Dieta jest atrakcyjna głównie ze względu na możliwość „zrzucenia” w krótkim czasie sporej ilości zbędnych kilogramów, a przy tym nie trzeba chodzić głodnym i liczyć kcal.

bialko
Zdjęcie ze strony: tylkodukan.pl

Założenia i zasady diety:

W jadłospisie ograniczeniu ulegają zwłaszcza węglowodany, najbardziej optymalne wykorzystanie kcal występuje jeśli białka, tłuszcze, węglowodany spożywamy w stosunku 5:3:2. Dieta składa się z 4 faz:

Faza I- atak trwa od 5 do 10 dni, w tej fazie powinna nastąpić szybka utrata kilogramów. Produkty dozwolone to chude mięso, nabiał, ryby, owoce morza, jaja, czosnek, cebula, szczypiorek, korniszony, sok z cytryny, musztarda, koncentrat pomidorowy, przyprawy: chilli, pieprz, papryka.

Faza II- naprzemienna długość trwania fazy zależy od tego ile kilogramów dana osoba chce stracić. Przez pierwsze 5 dni stosuje się   produkty z fazy ataku, a przez kolejne pięć dni wzbogaca się dietę o niektóre warzywa (opcja dla osób ze znaczną nadwagą). Dla osób, które chcą zrzucić niewiele kilogramów wystarczy stosować schemat 1 dzień diety białkowej i 1 dzień dieta wzbogacona o surowe warzywa. Dozwolone warzywa to rzodkiewki, ogórki, pomidory, pory, szparagi, kapusta, cukinia, sałata oraz niewielkie ilości marchwi i buraków.

Faza III- utrwalenie efektów ma służyć utrzymaniu utraconych kilogramów, długość trwania zależy od ilości utraconej masy ciała- zasada zakłada 10 dni na każdy utracony kilogram. W jadłospisie pojawiają się produkty niedozwolone w pierwszych dwóch fazach: pełnoziarniste pieczywo 2 kromki dziennie, 2 plastry żółtego sera, makaron, ziemniaki lub ryż nie częściej niż dwa razy tygodniowo. W menu pojawiają się owoce zawierające niewielką ilość cukru, powinno się unikać bananów, winogron i czereśni.

Faza IV- stabilizacja z założenia powinna trwać do końca życia. 1 dzień w tygodniu powinna być stosowana ścisła dieta z fazy I, w pozostałe dni można jeść prawie wszystkie produkty spożywcze z wyłączeniem słodyczy oraz słodzonej kawy i herbaty. Każdego powinno się spożywać 3 łyżki otrębów pszennych

Komentarz do diety:

Plusy diety zostały wymienione na samym początku posta. Skupię się teraz na minusach bo tych jest sporo i nie jest to dieta zaliczana do najzdrowszych

  1. Osoby, które decydują się ten sposób odżywiana muszą być zdrowe. W wyniku podaży do organizmu tak dużych ilości białka obciążone są zwłaszcza nerki i wątroba. Inne negatywne konsekwencje to:
  2. Odwodnienie organizmu-> aby wydalić duże ilości mocznika powstającego z przemiany białek zużywana jest woda
  3. Zwiększa się proces wydalania wapnia z moczem co może skutkować wystąpieniem osteoporozy.
  4. Zwiększa się ryzyko rozwoju kamicy nerkowej, dlatego tak ważne przy tej diecie jest spożywanie przynajmniej 1,5 litra wody dziennie
  5. We krwi wzrasta stężenie kwasu moczowego jak i homocysteiny-> czynników przyczyniających się do wystąpienia choroby niedokrwiennej serca
  6. Większa podaż białka to również większa podaż związków purynowych-> pojawia się ryzyko wystąpienia dny moczanowej
  7. Mała podaż błonnika w diecie-> ryzyko rozwoju raka jelita grubego i występowanie zaparć
  8. Niedobory witamin i minerałów
  9. Zakwaszenie organizmu
  10. Niski poziom glukozy we krwi może skutkować osłabieniem koncentracji i pamięci oraz spadkiem siły mięśniowej
  11. Nieprzyjemny zapach z ust

Źródła:

  1. Strona internetowa: dietadukana.pl
  2. J. Tomczewska „Kontrowersje wokół diety Dukana” Food Forum Nr 2 r. 2013
  3. Czasopismo Diety krok po kroku- Dukan czerwiec 2015

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s