Dietetyka

Jak złagodzić ciążowe dolegliwości?

4-500x313

Niestety dla organizmu czas ciąży to głębokie zmiany fizjologiczne, które mogą sprzyjać występowaniu nieprzyjemnych dolegliwości zwłaszcza ze strony układu pokarmowego. Chyba każda kobieta na przynajmniej jednym z etapów ciąży musi uporać się z którąś z niżej wymienionych niedogodności, które skutecznie potrafią uprzykrzyć codzienne funkcjonowanie. Przebieg niektórych dolegliwości można złagodzić modyfikacjami żywieniowymi, o których będzie mowa  w tym poście.

Nudności i wymioty

Największe utrapienie w I trymestrze ciąży. W moim przypadku sprawdziła się metoda alby jeść niezbyt wyraźne smakowo produkty spożywcze- najczęściej były to produkty zbożowe, produkty mleczne zwłaszcza sery twarogowe bez żadnych dodatków oraz jogurty naturalne, warzywa takie jak ziemniaki, świeże ogórki (ziemniaki z mizerią to był mój hit obiadowy:) oraz owoce sezonowe. Do tego woda mineralna w dość dużych ilościach na dobę i gorzka czarna herbata. Polecam także spożywanie migdałów, łagodzą nudności oraz zobojętniają kwasy żołądkowe, a przy tym dostarczają kcal oraz NNKT, witamin i składników mineralnych zwłaszcza magnezu. Poniżej lista innych tipów, które mogą pomóc w opanowaniu nudności i wymiotów:

  • spożywanie posiłków małych objętościowo, ale z większą częstotliwością
  • w przypadku porannych mdłości zjedzenie suchej przekąski jeszcze przed wstaniem z łóżka np. 2 sucharki, wafle ryżowe czy kilka migdałów.
  • jeśli  dolegliwości pojawiają się w nocy pomóc może również sucha przekąska w postaci migdałów, suchej bułki czy biszkoptów
  • dbać o odpowiednią podaż płynów, zwłaszcza jeśli pojawią się wymioty. Do nawadniania stosować wodę mineralną
  • pić napar ze świeżego imbiru
  • często wietrzyć mieszkanie i przebywać na świeżym powietrzu. Kłopotliwym miejscem jest zwłaszcza kuchnia, więc zrezygnować z przygotowywania aromatycznych potraw, zwłaszcza smażonych. Ograniczyć stosowanie pikantnych i intensywnych przypraw

Zaparcia

Dla kobiet, które przed ciążą nie miały problemów z defekacją ta dolegliwość może być szczególnie frustrująca. Podstawa dietetyczna to zwiększenie spożycia produktów wysokobłonnikowych w diecie z piciem dużej ilości płynów zwłaszcza wody mineralnej. Dobrze sprawdzają się tutaj produkty zbożowe takie jak pieczywo razowe (najlepiej z dużą zawartością całych ziaren zbóż), płatki owsiane, otręby, świeże warzywa i owoce oraz rośliny strączkowe. Polecam również suszone śliwki. Dodatkowo:

  • należy spożywać regularne posiłki, pozwoli to unormować pracę jelit
  • spożywać fermentowane napoje mleczne
  • pomocna może też być wypita na czczo 1/2 szklanki wody z miodem i cytryną
  • jeżeli nie ma przeciwwskazań bądź aktywna ruchowo
  • ogranicz spożycie produktów zapierających; białego ryżu, czekolady, kakao, mocnej herbaty czy kawy, czarnych jagód
  • unikaj ciężkostrawnych potraw
  • absolutnie nie stosuj herbatek przeczyszczających!

Zgaga

Mój wrzód na tyłku w ciąży i co gorsza nie zawsze modyfikacje dietetyczne pomagają. Co do samej diety odsyłam do postu https://nuterba.wordpress.com/2015/04/15/gdy-zoladek-daje-w-popali/chociaż w przypadku kobiet ciężarnych będą małe zmiany w zależności od przypadku (np. ciężarna z cukrzycą ciążową i zgagą lub zgagą i zapraciami). Pozostałe zalecenia:

  • jedz powoli. Spożywaj posiłki małe objętościowo, lecz częściej
  • nie popijaj zaraz po zjedzonym posiłku. Najlepiej pij między posiłkami
  • po spożytym posiłku nie układaj się od razu do leżenia
  • śpij z lekko uniesioną głową
  • wykluczyć z diety produkty, które mogą nasilić objawy, czyli: kawę naturalną, soki z owoców cytrusowych oraz sok pomidorowy, potrawy ciężkostrawne, ostro przyprawione, kostki bulionowe, sosy z glutaminianem sodu, czekoladę, kakao, napoje gazowane (chociaż nota bene szklanka coca coli łagodziła objawy w moim przypadku), miętę lub cukierki miętowe

Skurcze łydek

  • zwiększ spożycie produktów bogatych w magnez, wapń, potas
  • jedz owoce i warzywa bogate w witaminę C
  • jeżeli to nie pomoże skonsultuj się z lekarzem w sprawie suplementacji

Infekcje dróg moczowych

  • w pierwszej kolejności skonsultuj się z lekarzem
  • jedz dużo produktów bogatych w witaminę C, która zakwasza mocz utrudniając rozwój bakterii
  • pij duże ilości płynów, pozwoli to oczyścić drogi moczowe
  • pij sok z żurawiny lub jedz jej owoce, utrudnia to przyczepianie się bakterii do nabłonka dróg moczowych

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s