Dietetyka

Suplementacja kobiet ciężarnych

Teraz trochę o pigułach. Ze względu na to, że ciąża jest dość wymagającym żywieniowo okresem w życiu kobiety czasami nawet dobrze zbilansowany jadłospis nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na niektóre, ważne składniki mineralne lub witaminy. Stąd też konieczność ich uzupełnienia za pomocą suplementów diety. Są oczywiście gotowe preparaty dla kobiet ciężarnych, gdzie znajdują się praktycznie wszystkie witaminy i ważniejsze makro- i mikroelementy. Czytając co prawda składy preparatów napotkałam się na takie, w których nie wszystkie witaminy tam znajdujące się są konieczne aby je suplementować np. niektóre witaminy z grupy B czy nawet witamina C (oczywiście przy założeniu że dieta jest dobrze zbilansowana i bogata w warzywa i owoce). Co prawda z witaminami rozpuszczalnymi w wodzie nie powinno być problemu po prostu zostaną „wysikane”, gorzej natomiast z witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach (gdzie jeszcze suplement zawiera 100% dziennego zapotrzebowania, a przecież są jeszcze witaminy pochodzące z diety). Osobiście nie stosuję preparatów multiwitaminowych, ale sama mam skomponowany swój zestaw niezbędnych witamin, kwasów omega-3 i pierwiastków. Co prawda jest to bardziej zajmujące, bo biorę kilka tabletek w ciągu doby zamiast jednej i niektórzy znajomi śmieją się że można się w tym wszystkim pogubić. Jakie witaminy, pierwiastki i składniki odżywcze tak naprawdę są rekomendowane do suplementacji? Poniżej zamieszczam kluczowe składniki rekomendowane m.in przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne (PTG). Jeszcze kiedy byłam na studiach pamiętam, że niezbędnymi suplementami dla ciężarnej był kwas foliowy, żelazo i jod. Oczywiście w kwestii suplementów dużo zależy też od indywidualnych potrzeb danej kobiety.

Kwas foliowy

Zaryzykuję stwierdzenie, że obecnie to witamina nr 1 jeżeli chodzi o suplementację zarówno ciężarnych jak i kobiet planujących ciążę. Odpowiedni poziom folianów jest najważniejszy na samym początku ciąży, kiedy wykształcają się narządy dziecka. Suplementacja kwasem foliowym zmniejsza nawet o 80% ryzyko wystąpienia wad układu nerwowego u dziecka. Ponieważ dobowe zapotrzebowanie ciężarnej na foliany wzrasta 3- krotnie, ciężko byłoby je pokryć samą dietą- zwłaszcza że straty folianów podczas obróbki termicznej są b.duże- od 50 do nawet 90%. Co ciekawe większa jest natomiast biodostępność folianów z preparatów niż z żywności! Dlatego też PTG zaleca stosowanie suplementów kwasu foliowego w ilości 0,4 mg/dobę. Suplementacja powinna być rozpoczęta ok. 1 miesiąc przed planowaną ciążą i trwać do końca I trymestru.

Żelazo

Bierze udział w procesach krwiotwórczych i zapobiega anemii. Zalecana jest suplementacja tym pierwiastkiem od 13 tygodnia ciąży, jednak wyłącznie po konsultacji z lekarzem, gdyż nadmiar może być szkodliwy. Wg PTG dzienna dawka żelaza dla ciężarnych wynosi 26-27 mg.

Jod

Pierwiastek niezbędny do syntezy hormonów tarczycy, od których zależy także prawidłowy rozwój układu nerwowego. Zalecana jest suplementacja preparatami jodku potasu w ilości 150 μg/dobę (PTG). Pozostała ilość (ok. 50 μg) powinna pochodzić z produktów spożywczych- ryb, wód mineralnych i jodowanej soli kuchennej.

Witamina D

Stwierdzono, że ciężki niedobór tej witaminy w trakcie ciąży zwiększa ryzyko cukrzycy ciążowej, rzucawki porodowej i bakteryjnego zapalenia pochwy. Może także skutkować przedwczesnym porodem. Dlatego też w literaturze medycznej zalecane jest aby już kobiety planujące ciążę przyjmowały odpowiednie dawki witaminy D (800-2000 IU). Natomiast kobiety ciężarne powinny przyjmować od 1500-2000 IU/dobę. Ważną kwestią jest też suplementacja witaminą D dziecka- powinna rozpocząć się od pierwszego dnia życia.

Wapń

Na własnym przykładzie widzę jaki mam problem, aby dobić do prawidłowego poziomu tego pierwiastka we krwi pomimo diety, w której znajdują się pokarmy bogate w wapń jak i suplementację (co prawda też miałam też swoje przygody zdrowotne, które wpłynęły na zaburzenie gospodarki wapniowej w organizmie). Pierwiastek jest potrzebny do różnorodnych procesów zachodzących w organizmie- jest budulcem układu kostnego, uczestniczy w skurczu mięśni, przekaźnictwie nerwowym, krzepliwości krwi. Wg PTG kobieta ciężarna w II i III trymestrze oraz w okresie laktacji potrzebuje 1300 mg tego pierwiastka. Suplementacja jest jednak konieczna kiedy kobieta nie przyjmuje wystarczających ilości wapnia z pożywieniem.

Magnez

Zapotrzebowanie na ten pierwiastek także wzrasta podczas ciąży. Magnez wpływa na lepsze przyswajanie wapnia, bierze udział w przekaźnictwie nerwowo-mięśniowym. Zalecana przez PTG suplementacja magnezem wynosi od 200- 1000 mg/dobę.

Kwasy omega-3

Zapotrzebowanie na niezbędne nienasycone kwasy omega-3 wzrasta w III trymestrze. Odpowiednia podaż kwasów omega-3 zmniejsza ryzyko porodu przedwczesnego, depresji poporodowej oraz zapewnia odpowiedni rozwój układu nerwowego dziecka. Główne źródło to tłuste ryby morskie, które powinny być spożywane 2x w tygodniu (jednak tu pojawia się problem zanieczyszczenia ryb metalami ciężkimi i dioksynami). Stąd zalecenia aby kobiety ciężarne i karmiące przyjmowały w suplementach min. 200 mg DHA/dobę, a przy małym spożyciu ryb 400-600 mg/dobę.

Uwaga natomiast na 2 witaminy rozpuszczalne w tłuszczach- A i E, które można znaleźć w niektórych suplementach dla kobiet ciężarnych. Jakiś czas temu suplementacja witaminą A w ogóle była niewskazana w trakcie ciąży, ze względu na poważne konsekwencje w przypadku przedawkowania. Obecnie PTG za bezpieczne uznaje stosowanie u kobiet ß-karotenu (prekursora witaminy A). Dlatego przy składzie suplementu należy sprawdzić czy witamina A jest ta pochodzącą z ß-karotenu i druga sprawa, która tyczy zarówno wit. A i E- jaki procent dziennego zapotrzebowania jest pokryty przez obie witaminy (jeżeli 100% to zrezygnowałabym z tego suplementu na rzecz innego, o mniejszej ilości obu witamin, przecież witaminy A i E pochodzą także z codziennego pożywienia). Niemniej w przypadku stosowania preparatów multiwitaminowych zawsze lepiej zapytać także lekarza prowadzącego o ewentualny suplement.

preparaty-w-ciazy-witaminy-w-ciazy_303698

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s