Dietetyka

Co wpływa na naszą wagę?

Zbliża się lato czas kiedy chętniej odsłaniamy trochę ciałka. Dobrze by było trochę nad tym ciałkiem popracować i zapanować nad niechcianymi fałdkami. Chciałabym napisać na temat czynników, które wpływają na naszą wagę. Mnie jako dietetyka na pewno cieszy fakt, że Polacy stają się coraz bardziej świadomi w kwestii zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Żeby jednak nie było zbyt kolorowo jestem dość wyczulona na to co rodzice serwują swoim dzieciom, a jak już widzę, że np. 5- letni chłopczyk jest pojony napojem energetyzującym to coś mi się ciśnie na język. Nie wspomnę już o otyłych dzieciach, które dodatkowa ładują w siebie kolejną porcję słodyczy. Dlatego nie dziwią później alarmy różnych instytucji o wzrastającej epidemii otyłości wśród dzieci i młodzieży. Chociaż z drugiej strony dzieciakom w dużym mieście nie jest lekko- zabiegani rodzice, którzy nie zawsze mają czas na przygotowanie posiłków dla swoich dzieci i wszędobylskie fast-foody kuszące swoim asortymentem. Pewne wzorce żywieniowe nabywamy już od najmłodszych lat i niestety później ciężko może być się ich pozbyć, dlatego tak ważne jest aby dzieciom od najmłodszych lat wpajać zasady zdrowego żywienia, by w przyszłości uniknąć problemu nadwagi i otyłości oraz schorzeń z nimi związanych. Sama szczerze się też przyznam,że do pewnego etapu w swoim życiu źle się odżywiałam i nie zwracałam uwagi na produkty,które gościły na domowym stole. Postanowiłam to zmienić i w dalszym ciągu zmieniam, bo jako przyszła mamuśka stałam się jeszcze bardziej wyczulona na to co jem (i nie chodzi tutaj tylko o mdłości ciążowe;D). Po tym smętnym wprowadzeniu czas na konkrety- czynniki, które wpływają na utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Genetyka

Zacznę od niej chociaż podkreślam, że nie jest to najważniejszy determinant jeżeli chodzi o wagę, ale nie można go pominąć. To czy jesteśmy szczupli czy mniej szczupli warunkowane jest poligenowo- pewne kombinacje genów sprawiają, że jedne osoby mają szczęście i mogą jeść co popadnie, a i tak mają nienaganną sylwetkę. Ci którzy mają mniej szczęścia wręcz przeciwnie „tyją na samej wodzie”. W przypadku drugiej grupy nie ma co załamywać rąk tylko trzeba wziąć się do roboty, efekty ciężkiej pracy nad swoimi słabościami opłacają się. Wspomnę jeszcze o istnieniu otyłości warunkowanej mutacjami jednogenowymi lub otyłości powstałej w wyniku chorób genetycznych np. zespół Pradera-Williego.

Styl życia

a) dieta

Temat będę jeszcze drążyć w oddzielnym poście. Zarówno dieta jak i aktywność fizyczna mają największe znaczenie jeśli chodzi o utrzymanie prawidłowej masy ciała. Teraz pytanie jaka dieta jest najlepsza jeżeli chodzi o utratę zbędnych kilogramów, bo przecież w internecie czy kolorowej prasie istnieje cały szereg diet cud, które w mig spowodują, że ciałko będzie boskie jak u gwiazd telewizyjnych. Prawda jest taka, że niektóre z tych diet mogą wyrządzić więcej złego dla organizmu niż dobrego i trzeba do nich podchodzić krytycznie najlepiej skonsultować się ze specjalistą-dietetykiem. Według mnie najlepszą długoterminową opcją w tej kwestii jest zmiana nawyków żywieniowych.

b) aktywność fizyczna

Podoba mi się stwierdzenie -nie możemy mówić o sobie, że jesteśmy zdrowi jeśli nie wykonujemy wysiłku fizycznego. Codzienne ćwiczenia, spacer, bieganie, taniec to czynności, które warunkują nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Wybór jest duży dlatego znajdź dla siebie coś co będzie sprawiało Ci przyjemność. Wiem, że może być trudno zacząć, ale jeśli już się wciągniesz to ciężko będzie Ci wytrzymać bez dawki endorfin, która uwalnia się podczas aktywności fizycznej i działa jak używka;).

Psychologia

Ludzi można także podzielić na tych, którzy zajadają stresy oraz tych, którzy w sytuacjach stresowych odmawiają sobie jedzenia. Oczywiście grupa pierwsza stwarza większe ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości, dlatego ważna jest praca nad swoimi złymi przyzwyczajeniami i znalezienie sposobu na walkę ze stresem.

Stan zdrowia

Zdarza się, że nadwaga lub otyłość występują jako zjawisko wtórne do toczącego się w organizmie procesu chorobowego. Za przykład niech posłuży chory na niedoczynność tarczycy, gdzie jednym z wielu objawów choroby jest nadmierna masa ciała. Ważne się aby pacjent podczas wizyty u dietetyka dysponował badaniami diagnostycznymi co pozwoli ustalić gdzie może leżeć problem jego otyłości.

gimnastyka

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s